Erfaren pilot prøvede kræfter med chaufførfaget: Mere krævende end jeg troede
Da corona-pandemien lagde luftbranchen ned, blev mange piloter afskediget eller tvangshjemsendt uden løn. En af de piloter var Kresten Reinholt Justesen, der var pilot hos Norwegian Air og havde fløjet for selskabet i otte år.
Han blev uddannet pilot i 1996 og har fløjet verden rundt som kaptajn for forskellige luftfartselskaber. Men da han blev tvangshjemsendt af Norwegian Air, måtte han lægge sine kaptajnstriber i skuffen for en stund og finde et andet job.
Kresten Reinholt Justesen blev lastbilchauffør. Efter han havde taget kørekort til forvogn og hænger og samtidig nappet et krancertifikat med. Det var en nær ven, som er chauffør ved Vendelbo Spedition, der fortalte Kresten Reinholt Justesen, at transportbranchen skriger på arbejdskraft og sådan opstod ideen om at blive lastbilchauffør. For ønsket om et sikkert fast job fyldte hos den tvangshjemsendte 50-årige pilot.
Det blev Auning Transport i Randers, der fik en erfaren pilot, men uerfaren chauffør bag rattet. Otte måneder blev det til i førerhuset og på motorvejen, inden Kresten Reinholt Justesen igen skulle tilbage til cockpittet og luftrummet. Ikke hos Norwegian Air med passagerer, men nu som cargo-pilot i Bahrain hos Texel Air.
- For mig er dette et nyt eventyr. Jeg har fået en ny mulighed for at møde spændende kollegaer og flyve til nye destinationer, hvor jeg ikke har været før. Nu bor jeg i Bahrain, men det er på en kontrakt, der gør, at jeg kan komme hjem til Danmark, når jeg har fri. Det har nogen omkostninger at flytte væk fra venner og familie, men det har jeg efterhånden vænnet mig til. Jeg startede i 2007 med at flytte til England, hvor jeg arbejdede for Easy jet i 4.5 år. Dernæst til Istanbul hvor jeg arbejdede for Pegasus Airlines i et år. Dernæst otte måneder i Malaga for Norwegian Air Shuttle og så otte år i Helsinki også for Norwegian. Og nu.. ja Bahrain, siger Kresten Reinholt Justesen.
Han fik jobbet 25. april, og det var egentlig et tilfælde, at han endte i lige netop Bahrain.
- En gang om året er man i simulator for at beholde rettigheden til at flyve og beholde sit certifikat. Lidt som en årlig køreprøve. Og jeg tog min simulator test i Berlin, da det var der, jeg kunne finde en instruktør samt en ledig Boeing 737 simulator. Ved et tilfælde møder jeg min kammerat Søren Lundorf, som jeg har kendt siden 1994 hvor vi begge gik på SLU - Statens Luftfarts Uddannelses skole i Billund. Han arbejdede allerede i Texel Air og fortalte, at firmaet stod og manglede piloter, og at han ville lægge et godt ord ind for mig, hvis jeg søgte stillingen som kaptajn. Som sagt så gjort, og så fik jeg jobbet, fortæller Kresten Reinholt Justesen.
Som chauffør ved Auning Transport kørte han primært med træ. Udkørsel af træ fra danske og tyske skove, der blev kørt til forskellige danske savværker. Men han nåede også to eksportture til Tyskland med stålplader med levering til 14 forskellige adresser på første tur og otte adresser på anden tur.
- Det var efter kun tre ugers kørsel, så det var noget af en opgave for en total grøn nyuddannet chauffør. Men jeg tog opgaven som en udfordring, og Auning Transport måtte jo have tiltro til mig, ellers havde de ikke tilbudt mig de ture. En enkelt eksport tur til Lulå i Nordsverige med køkkener blev det også til, lyder det fra Kresten Reinholt Justesen.
Hvad synes du, du kan bruge dine otte måneder som lastbilchauffør til?
- Jeg har fået en bedre forståelse for, hvad det vil sige at være lastbilchauffør. Det er et mere krævende job, end jeg havde forestillet mig. Jeg mødte nogle helt fantastiske chauffører, der var utrolig hjælpsomme med at sætte mig grundigt ind i tingene - ikke mindst køre- og hviletidsreglerne. Jeg lærte også lidt specielle jargon der er blandt chauffører at kende og ikke mindst deres humor. Det er lange arbejdsdage med max timer og minimum hvile. Og jeg lærte, hvad det vil sige at bo i en lastbil fem dage om ugen. Det overraskede mig, at der er så stor mangel på ordentlige hvilesteder med toiletforhold til chauffører i Danmark. Det er jo rystende dårligt i forhold til Tyskland hvor forholdene er bedre, siger Kresten Reinholt Justesen.
Er der på nogen punkter, man kan trække en sammenligning mellem de to jobs - lastbilchauffør og cargo-pilot?
- Begge jobs er underlagt restriktioner om arbejdstid og hvile. Der er begge steder regler for transport af farligt gods. Og så er begge brancher presset, når det kommer til mangel på arbejdskraft. Lønnen er sjovt nok også presset i bund i begge brancher trods mangel på kvalificerede medarbejdere, siger Kresten Reinholt Justesen og tilføjer:
- Jeg nød min tid i Auning Transport. Men som jeg nævnte for Brian Graff (ejer af firmaet red.), da jeg begyndte hos ham, så elsker jeg at køre lastbil, men det er flyvningen mit hjerte brænder for, så aftalen lød på at køre, indtil jeg fandt et nyt flyvejob efter at være blevet afskediget fra Norwegian i april 2020.