23948sdkhjf

Ny kæmperasteplads: - Vi har ikke lagt os fast på en pris endnu

Det helt store emne i transportbranchen herhjemme i denne uge er den nye kæmperasteplads Recharge City med plads til 450 lastbiler, der vil åbne ved Horsens Syd i 2024. Mandag var der første spadestik på det storstilede projekt ved Korning Tange, og nu skal der for alvor graves, så den 270.000 kvadratmeter store plads (det svarer til cirka 41 fodboldbaner) kan åbne om halvandet år.

Projektdirektør hos Recharge City, Charlotte Ørnsvig, var onsdag formiddag gæst i Lastbil Magasinets podcast, og her spurgte vi hende blandt andet, hvad det skal koste som lastbilchauffør at bruge den 24-timers overvågede og sikre rasteplads til sit daglige hvil?

- Prisstrukturen ligger ikke helt fast, men vi lægger os op ad de priser, som er på de sikrede pladser, som ligger ned igennem Europa. Der ligger et prisniveau, som måske hedder cirka 30 euro for et døgns hvil. Men det er klart, at når man skal ind og have et kortere hvil, vil det selvfølgelig være på timebasis, man afregner, siger Charlotte Ørnsvig.

Opnår man en rabat på noget, når man kører ind på pladsen og trækker en billet – inde i kiosken eller et andet sted på pladsen?

- Det er også løsninger, vi sidder og ser ind i nu. Som sagt så ligger prisstrukturen ikke på plads endnu, men vi ønsker selvfølgelig, at chaufføren for så meget værdi for pengene, når de bruger vores plads. Ud fra at der er andre faciliteter - både forskellige restaurationer, servicestationer og lignende - vil det være oplagt at lave en kombinationsmulighed, siger Charlotte Ørnsvig.

Tror I, at den østeuropæiske chauffør, som i dag har parkeret på en villavej eller i et industrikvarter i Horsens, også vil køre ind og bruge den her plads?

- Det håber vi. Men vi er med på, at det er en udfordring, og jeg er med på, at det ikke nødvendigvis sker fra dag 1. Men qua at vi alle sammen har brug for at kunne tanke op og lade op under gode vilkår, håber jeg, det bliver en mulighed for branchen for at forbedre forholdene for chaufførerne - en mulighed for vognmændene for at forbedre forholdene, siger Charlotte Ørnsvig.

- Måske er det ikke chaufføren, der skal have pengepungen op, når han entrerer et anlæg af la det her. Det kunne jo være, at det var vognmændene, der på sigt havde en interesse i at sikre, at deres chauffører havde nogle rigtig gode vilkår, siger Charlotte Ørnsvig.

Fakta om Recharge City:
Det er Michael Mortensen fra projektudviklingsvirksomheden MORTENSEN, som primært er kendt for sine projekter med søsterselskabet HM Entreprenør, der står bag projektet, der får politisk opbakning fra de omkringliggende kommuner, Hedensted og Horsens.

Rastepladsen vil udover p-pladser indeholde hoteller, restauranter, servicestation, tankanlæg, fitness, ladestandere, værksteds- og vaskeområder for tung trafik, gode toilet- og badeforhold og udendørs opholdsområder.

Recharge City bliver Europas første og største parkeringsområde for lastbiler med EU-platincertificering. Platincertificeringen betyder, at det bliver et parkeringsområde med allerhøjeste sikkerhed.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.064