Ny type rundkørsler til store transporter
Efter to måneder i funktion kan Ribe Amt gøre status over landets første rundkørsel med gennemkørselsspor. Sporet skal gøre det muligt at få længere køretøjer læsset med f.eks. vindmøllevinger igennem uden at skade rundkørslen.
I et stærkt trafikeret kryds i Tarp nord for Esbjerg har Ribe Amt i to måneder haft gang i et pionerprojekt med en rundkørsel med et særligt gennemkørselsspor til specialkøretøjer.
Og det lader til at fungere. Gennemkørselssporet er blevet flittigt brugt, og der har ifølge politiet endnu ikke været uheld, oplyser Vejdirektoratet.
Beregnet til lastbiler
Det særlige gennemkørselsspor skal afhjælpe, at længere transportkøretøjer ødelægger kantsten, skilte og midterø i amtets rundkørsler.
Rundkørslerne er kun dimensioneret til et køretøj med en samlet længde på 16,5 meter, mens køretøjer - med for eksempel vindmøllevinger eller skorstene - kan være op til 50 meter lange.
Magnetkort til bom-anlæg
Gennemkørselssporet er 5,5 meter bredt og udstyret med elektronisk styrede bomme, der kun kan åbnes med et magnetkort, som vognmænd og chauffører kan købe.
Midt i rundkørslen er placeret en stander med kortlæser, og på to sæt svingbomme på gennemkørselssporet sidder en el-magnet, som holder svingbommene lukket for andre end kortindehavere.
Når de lange specialkøretøjer så skal igennem, kører chaufføren magnetkortet gennem kortlæseren. 30 sekunder senere åbner svingbommene, og køretøjet kan passere.
Andre amter interesserede
Det 3,2 millioner kroner dyre projekt i Tarp har vakt opmærksomhed i andre amter, og en lokal arbejdsgruppe går nu i gang med at gennemgå vejnettet for at komme med forslag til et rutenet for lange transporter i Ribe Amt og naboamterne.