23948sdkhjf

FM er den store vinder

Volvos fire nye lastbil-generationer indeholder store fremskridt – og de største er sket for FM og FMX, der ruller ud som helt nye lastbiler

Et lille skridt for FH. Et stort spring for FM.

Med en lille omskrivning af Neil Armstrongs berømte ord, da han som første menneske betrådte Månen, kan man nogenlunde sammenfatte den nye Volvo-generation. Eller rettere sagt: De fire nye generationer af Volvo FH, FH16, FM og FMX.

Det er nemlig de to sidstnævnte serier, der har fået langt det største løft – ja, der er vel nærmest tale om to nye lastbiler i FM- og FMX-serien. Det får man kun bekræftet, når man – langt om længe – får lejlighed til at sidde og køre i de nye modeller.

Lanceringen af de nye lastbiler må være den mest uheldsramte nogensinde. Først blev den store præsentation i marts 2020 aflyst pga. udbruddet af covid19-pandemien i Europa. Det samme skete i efteråret 2020, hvor lastbilpressen ellers igen var inviteret til Göteborg – og herhjemme måtte Volvo Danmark afbryde sit landsdækkende roadshow i efteråret 2020, da corona-smitten i samfundet igen gik den forkerte vej.

Inden da nåede vi dog at få sat os bag rattet i den nye Volvo-generation ved et arrangement i Taastrup, hvor tre eksemplarer fra den nye Volvo-generation stod klar til testkørsel:

Volvo FM 330 6x2.

Volvo FMX 500 8x4.

Volvo FH 16 750 6x2.

Historien bag

Historien om Volvo FH og FM tager sit udspring i 1993, da FH-serien kom til verden. I 1998 blev FM-serien lanceret som en slags lillebror til FH (H’et står for ”High”, mens ”M” står for ”Medium”), og de to serier byggede langt hen ad vejen på det samme fundament. Men da FH-serien i 2012 blev ”genfødt” som en helt ny lastbil, så blev FM stående tilbage på perronen og byggede fortsat på fundamentet fra den oprindelige FH. Først i 2020 er FH og FM for alvor blevet ”genforenet” – og bedre sent end aldrig. For der er tale om et stort fremskridt for FM – og for FM-seriens mere robuste sidestykke, anlægsbilen FMX, der kom til i 2010.

Man ser allerede på afstand, at der er tale om en helt ny lastbil. Væk er den skrå frontrude, som kendetegnede Volvo-lastbilerne i mange år. Nu er både FH og FM med den mere lodrette, moderne forrude, som giver mere plads i kabinen. Men allerede på vejen ind i førerhuset er der nye ting at bemærke.

Volvo FM er – lidt groft sat op – en FH-model med lavere indstigning, hvor førerhuset er ”skubbet nedad”. Den nye FM-model har højdemæssigt den samme indstigning som tidligere, som gør den lidt mere tilgængelig end storebror FH. Som noget nyt er der tilføjet lys i trinene, der kan fås i to udgaver – i plast eller med stål/alu-indlæg for at gøre det mere skridsikkert. Døren åbner helt op i 90 grader, og indtrækket er gjort slankere for at give mere ”rumfornemmelse” omkring føreren og allerede ved indstigning lade ham mærke, at der er tale om en ny og mere rummelig FM.

Meget bedre udsyn

Placeret i førersædet bemærker man straks den større forrude og de nye spejle, som allerede kendes fra FH. FM har nu også glæde af en stor, åben spejlarm, som er slankere – ligesom A-stolpen i førerhuset, som gør, at man både kigge imellem og inden om spejlene, med et klart forbedret udsyn til følge.

Man bemærker også, at ”rudelinjen” i døren nu er lavere, så synsfeltet udad og nedad fra førersædet er forbedret. Senere på køreturen får vi så ”regningen” for denne forbedring, da vi opdager, at sideruden ikke kan rulles helt ned – men alt har jo som bekendt en pris.

Udsynet er optimeret bl.a. med inspiration i ”Direct Vision”-kravene (”direkte udsyn”), som er på vej i London, hvor lastbiler skal sikkerhedsklassificeres fra 1-3 stjerner – og den nye FM er udviklet til at kunne ”score” tre stjerner i det system. Ifølge Volvo er der samlet set 10 procent mere direkte udsyn for chaufføren i den nye FM.

Designet af de nye biler er præget af store glasflader, herunder også taglugerne i loftet. Tidligere havde Volvo noget bøvl med luger, der sprængte ved stenslag, hvilket kan være en voldsomt ubehagelig oplevelse som chauffør. Nu er der i stedet tale om en sikkerhedsrude, som i en nødsituation kan åbnes med en nødlåge (hvor den før skulle knuses med en hammer). Til FMX kan man få taglugen i en særlig stål-version.

Nyt digitalt cockpit

Både den nye FH- og FM-serie har fået en helt ny digital instrumentering, og særligt på den nye FM, hvor hele instrumentbrættet og designet ”forfra” til den nye skærm, ser det godt og gennemført ud i det nye Volvo-cockpit, som er fuldstændig renset for mekaniske visninger og nu fuldstændig digitaliseret.

Chaufføren kan vælge mellem fire forskellige visninger på det 12 tommer store hoveddisplay. Den ene er den klassiske ”speedometer”-visning med oplysninger om hastighed, omdrejninger, gear, lufttryk, triptæller, brændstof, køretid, radio osv. – mens de øvrige tre visninger let kan rulles igennem, hvis man skal bruge mere detaljerede oplysninger om køre-/hviletid eller andre fokuspunkter.

Volvo har gjort en dyd ud af ikke at overlæsse chaufføren med mere info end nødvendigt. Systemet er således programmeret til, at ”ikke-kritisk” information ikke vises under fx svingning – men venter, til bilen igen er på lige vej. Man kan også vælge at have navigation vist på displayet lige foran sig.

Helt nyt er det 9 tommer store sidedisplay (tilvalg), som kan bruges til infotainment, navigation, bil-oplysninger og kamera-visning. Opsætningen er designet, så flere knapper og funktioner er inden for chaufførens umiddelbare rækkevidde end før, så det således også er lettere at betjene touch-delen på sideskærmen. I Danmark vil sideskærmen som udgangspunkt være standard, og uden den kan man fx ikke have Dynafleet-flådestyring mm.

Masser af kameraer

Den nye Volvo-generation har indbygget skiltegenkendelse, som dog ikke selv regulerer farten efter skiltene, men giver værdifuld information om aktuel hastighedsbegrænsning til chaufføren, hvis han bliver i tvivl.

Volvo tilbyder op til otte kameraer – hjørnekameraet, bakkamera og en række andre – som alle nu kan leveres fra fabrik. Kameraernes signal kan vises på sideskærmen – enten enkeltvis, eller to eller fire signaler ad gangen på samme skærm. Det kan desuden sættes op, så cyklistkameraet automatisk vises, når lastbilen blinker og lægger an til et højresving. Ganske smart.

Vi prøvede flere af funktionerne ved den første prøvekørsel fra Volvo i Taastrup, hvor vi fik en halv time i hver testbil, som alle var helt færdigopbygget fra fabrikken.

Plads, plads, plads

Den lodrette frontrude giver markant mere plads i kabinen, og det fornemmes tydeligt, når man sidder bag rattet. Ud over en følelse af bedre albuerum giver det sig kontant udslag i langt mere aflægge-/opbevaringsplads over forruden, ligesom FM-køjen er hævet 170 mm og giver plads til mere opbevaring for chaufføren. På en FM Globetrotter er skabspladsen udvidet fra 620 til 960 liter, og på et dagførerhus fra 130 til 190 liter. Der er altså generelt mere end 50 procent mere aflæggeplads til chaufføren i den nye FM – det er noget, der kan mærkes i en hverdag på vejen.

I-Shift-gearvælgeren er nykonstrueret, og man kan vælge, om man vil have gulvmodellen til højre for førersædet, eller om den bare skal indbygges i instrumentpanelet. De fleste vil nok vælge det sidste, men hvis man vil have mulighed for manuelt gear, skal man have gulv-modellen. På anlægsbiler kan man kun få gulvmodellen, så der altid er mulighed for manuelt gear. Men det skal da siges, at den nye gearvælger ser elegant ud, og den er lagt ned for at være mindst muligt i vejen.

Chaufføren kan stadig vælge mellem forskellige gearindstillinger – som udgangspunkt ”standard”, ”economy” og ”performance”. På FMX har man også en ”offroad”-pakke med fx bedre igangsætning, og så er der ”heavy duty” til tunge vogntog, blokvogne, skov-/tømmertransporter osv. – det giver en god fleksibilitet hurtigt at kunne skifte imellem de forskellige software-indstillinger.

Bedre cruise control

Inden man overhovedet sætter i gang, er der også bedre muligheder for at indstille rattet. Man kan i FM-serien nu justere rattet både op og ned, samt ratvinklen. Det er endnu en sidegevinst ved at være kommet med på den nye FH-stamme.

Under kø-kørsel bemærker man, at ACC (den adaptive fartpilot med afstandsradar) nu fungerer ved hastigheder helt ned til stilstand – dog med den indbyggede sikkerhedsfunktion, at hvis lastbilen kommer til at holde helt stille, skal chaufføren enten trykke på speederen eller ”resume”-knappen i rattet for at komme i gang igen.

Før i tiden havde Volvo ”downhill cruise control”, som forhindrer, at køretøjet overskrider en forudindstillet hastighed. Den funktion vender tilbage i de nye Volvo-generationer, som ved hjælp af motorbremsen og evt. fodbremsen undgår, at farten stikker af ned ad bakke.

FM rykker i en ny liga

Rigtig mange af de gode kvaliteter, som vi i de seneste år har lært at kende på FH-serien, er altså nu overført til FM – og så har man tilmed en lidt lavere indstigning. Det sender FM-serien op i en ny klasse, hvor den for alvor vil være et interessant alternativ som fx containerbil eller andre biler med opbygning, hvor den bedre ind- og udstigning vil tiltrække mange chauffører. Og med det nye FM-førerhus med 1.000 ekstra liter plads (Globetrotter) er det nu også en væsentligt bedre bil at bo og overnatte i (dagførerhuset har 800 liter ekstra). I trækker-segmentet vil gensalgsværdien nok stadig trække vognmænd i retning af at investere i en FH, selvom den nye kabine og den nye fælles digitale platform på tværs af serierne må trække lidt op på værdien af en brugt FM.

Udvalget af førerhuse er ens på FM- og FMX-serien. Det spænder over dagførerhus, langt førerhus og Globetrotter-modellen. Dagførerhuset og det lange førerhus kan nu også fås med lavt tag til kunder, der har særlige højdekrav. Det skyldes bl.a., at bilen samlet er blevet en tand højere, og derfor kan flere kunder end før være nødt til at vælge et lavt tag – fx autotransporter eller kranbiler, der har brug for at komme under en port o.l.

FM og FMX kan desuden også fås med mandskabskabine, hvilket før har været vanskeligt for Volvo, fordi fx brandbiler ønsker meget plads bagud til skabe og udstyr. Det er imidlertid løst på den nye model ved at føre udstødning, AdBlue mm. helt ind under førerhuset, så Volvo forventer at gøre sig mere gældende på dette marked fremover.

FMX til det grove

FM-seriens robuste sidestykke, FMX, er blevet velsignet med de samme nyheder som FM i form af nyt førerhus og instrumentering. Dertil kommer flere specifikke FMX-nyheder i den nye generatiom, såsom den nye bogie til hele 38 ton med ny tandemaksel, kombineret med ny affjedring foran – til meget tung kørsel i fx en lukket grusgrav. Det er nok ikke en model, der kommer til at gå som varmt brød, men det illustrerer meget godt den bredde, som Volvo i de seneste år har opbygget i deres anlægsprogram. Tidligere havde Volvo FMX et loft på vogntogsvægten på 80 ton, men nu er vi oppe på 100 ton, som fx kan opnås med en 6x4 tandembil med navreduktion – og med I-Shift med krybegear måske endnu mere.

Volvo havde i forvejen (som de eneste, så vidt vi ved) en foraksel til 10 ton på fuld luft, og nu kan Volvo også levere en dobbelt foraksel på samlet 20 ton og fuld luft. Som noget nyt har Volvos offroad-biler med fjedre nu også fået mulighed for elektroniske bremsesystemer med ESP, som Volvo har haft i mange år – men hidtil kun til luftaffjedring.

En anden nyhed, der vil være let at mærke i praksis, er de forbedrede styrevinkler på pusheraksler og løbeaksler (gælder både på FM og FMX). Vinklerne er blevet større, og det vil man især kunne opdage som chauffør på fx en kort blokvognstrækker med styrbar pusheraksel. Her har pusherakslen før haft svært ved at følge med forakslen rundt, når der er fuldt styreudslag. Det er kraftigt forbedret nu på den nye generation.

Under vores testkørsel prøvede vi at køre to biler med styrbare løbeaksler, da både vores tildelte Volvo FM 330 6x2 og Volvo FMX 500 8x4 var udstyret med dette. Den halve times rute i Taastrup og omegn gav dog ikke anledning til at teste dette for alvor, men i begyndelsen af 2021 er vi blevet lovet en mere intensiv prøvekørsel af den nye FMX. Der ser vi i øvrigt også frem til at køre den nye version af bestselleren FH, som – ironisk nok – er den eneste af de fire nye serier, vi mangler at prøve.

Finpudset FH-serie

Flagskibet FH-serien har fået en overhaling indendørs med den helt nye digitale infrastruktur i førerhuset, som nu er fælles for FH og FM. FH’en har grundlæggende stadig det samme interiør og design, som fungerer ganske udmærket – nu altså i helt digital version. Derudover ligner FH-kabinen sig selv, og det er jo heller ikke så ringe. Volvo FH fås med det lange førerhus (også med lavt tag), Globetrotter og Globetrotter XL-kabine. Tidligere fandtes der også et kort FH-førerhus – men det er nu blevet til en FM-hytte.

Og nå ja, så er der XXL-kabinen, som på australsk inspiration blev introduceret i Europa i 2019, og i Danmark har Volvo solgt 5-10 stykker af slagsen. Udfordringen er naturligvis længden, men hvis man fx kører fast med tipsættevogn, kan det godt fungere at forkæle sig selv med en XXL-hytte.

Resten af nyhederne i FH-serien består af udvendige detaljer, hvoraf nogle deles med FM-serierne – og enkelte nyheder er forbeholdt den største af dem alle, nemlig FH16, som Volvo insisterer på at kalde en lastbilserie for sig selv.

Nye forlygter

Alle fire serier har fået en ny blinklygte på døren, som kan blinke sammen med sidemarkeringslygterne – og gøre det lettere for bløde trafikanter at se lastbilens hensigt om at dreje.

FM/FMX har fået ekstra lygter under de V-formede forlygter, og så kan man nu vælge imellem halogen- eller LED-forlygter. På FH og FH16 kan man desuden få adaptiv LED, som selv blænder ned. Det sker ved, at et kamera registrerer andre køretøjer, så udvalgte LED-segmenter i lygten slukkes, så man undgår at blænde andre trafikanter. Dermed kan altså køre til Spanien med det lange lys på hele vejen. Til gengæld er det slut med xenon-lygter i den nye Volvo-generation.

Den nye kølergrill på FH16 har fået nyt look. ”Vandfaldet” på fronten er inspireret af personbilen Volvo 164, som var på markedet fra 1968-1975. Det kræver nok lidt tilvænning at komme til at elske den nye FH16-front – men nytænkning hilser vi altid velkommen.

Og nu er ved de små detaljer, så er Volvo-logoet blevet større. Så mon ikke vi fremover vil se endnu flere – af nostalgiske årsager – vælge at flytte logoet ned på kølergrillen (som man i øvrigt nu kan få i samme farve som førerhuset).

Der er også lidt batteri-nyt på den nye Volvo FH16, som nu har to sæt startbatterier og parkeringskøler. Det skulle forhindre kedelige overraskelser, når nøglen skal drejes.

Og vinderen er… FM

Strømmen af nyheder i de nye Volvo-serier stopper, inden vi kommer til drivlinen. For den er der ikke ændret på. Det er heller ikke længe siden, at Volvo lancerede teknologien turbo compound (TC) til de store langturs-sællerter i 13 liters-motorserien på 460 og 500 hk – med både højere moment og brændstofreduktion til følge. Siden har vi ikke hørt så meget til Volvo på motor-fronten, men det siges, at Volvo i Nordamerika arbejder hårdt på at videreudvikle TC-teknologien til regionale transport. Så måske kan vi forvente inden for de næste par år at se en ny generation af turbo compound, som kan rulles endnu bredere ud i Volvos motorserier, også til FM- og FMX-modellerne.

Tilbage står, at Volvo Trucks nu har fire nye lastbilserier, som absolut lever op til de moderne krav i 2021. FH-serierne har fået et tiltrængt løft på instrument-siden, som giver chaufføren en ny og lækker arbejdsplads. Men den store vinder er uden diskussion Volvos ”schweizerknive” – nemlig FM-serierne, der er relanceret i skikkelse af helt nye lastbiler, hvor chaufførkomforten, sikkerheden og anvendelsesmulighederne har taget store spring fremad.

Salget af de nye Volvo-generationer er i gang, og Volvos fabrikker begynder produktionen i marts 2021.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.25